לשיחת ייעוץ עם המומחים שלנו חייגו עכשיו:
 054-569-5559 | 053-606-6000 | 073-374-4468
054-569-5559
053-606-6000
073-374-4468

מהו תיק שטח ואיך מקבלים עליו אישור?

על פי הוראת נציב 503 ישנה חובה בהצגת תיק שטח ואישורו על ידי שירותי הכבאות. תיק שטח נדרש למבנים רבים לשימושים שונים הפזורים ברחבי הארץ ומהווים מוקד סיכון. הרשויות מגדירות מוקדי סיכון בשלושה פרמטרים עיקריים: ריבוי משתמשים בשטח המבנה, מורכבות המבנה וריבוי המתקנים הנמצאים במבנה. מטרתו של תיק שטח הוא לאגדן בתוכו את כל הנתונים והמידע שיכול לסייע לכוחות הכיבוי וההצלה לתפעל אירועים בשעת חירום.

תיק שטח הוא למעשה אוגדן שבו נמצאים מסמכים רבים החתומים ומאושרים ע”י הרשויות ושירותי הכבאות לתקינותו ועמידה בכל הדרישות השונות שדרשו מבעלי המבנה. האוגדן הוא למעשה חוברת או קלסר ובו מתויקים כל מסמכי המערך הארגוני והבטיחותי של המבנה בהתאמה לסוגו וצרכי שירותי הכבאות לפינוי והצלה, לעיתים אף יש צורך באישורי משטרת ישראל (על פי דרישה) וכמו כן גופים אחרים נוספים תלוי מבנה ורשות כמו משרד החינוך במבני חינוך וכדומה.

תיק שטח נועד להקל על שירותי הכיבוי וההצלה לפעול במצבי חירום כמו שריפות. במרבית המקרים חיי היום יום שלנו מתנהלים כסדרם ואין לנו כל צורך לדמיין תרחישי קיצון. חשוב לדעת שבשעת הצורך ישנו מערך מסודר ומוגדר שיעניק לנו מפלט בטוח והגנה ראויה.

ייעוד תיק שטח למבנה

תיק השטח נועד לשמש בעיקר את שירותי הכבאות למתן סיוע בשעת חירום לחילוץ וההצלה. ההנחיות בתיק שטח מיועדות לאנשים העוסקים בתחום והן חייבות להיות ברורות ומסודרות במקום אחד. ברוב בתי העסקים, המרכזים הגדולים מפעלים וקבלנים מנהלים קשרי עבודה רצופים עם חברות המעניקות פתרונות הנדסה ובטיחות על מנת להרכיב תיק שטח איכותי שיאושר על ידי שירותי הכבאות והגורמים השונים במידת הצורך.

כל המידע המאוגד בתיק שטח הוא למעשה מידע מציל חיים. התיק מוגש לשירותי הכבאות עוד בטרם פתיחת העסק, על צוות הכבאים האזורי להכיר את המבנה, את יציאות החירום במבנה, סיכונים אפשריים כמו מעבדות או חדרים המכילים חומרים מסוכנים, פריסת ספרינקלרים וגלאי עשן שיכולים לעזור בשעת חירום ולהקל על חילוץ בשעת שריפה, ועוד מידע משמעותי שידיעתו טרם פתיחת בית עסק יעניק לכבאים יתרון משמעותי לצלוח את האירוע בבטחה ולהציל כמה שיותר חיים בזמן הקצר ביותר ובכמה שפחות סיכון הן לשוהים במבנה והן לצוות ההצלה.

מרכיבי תיק שטח

תיק שטח חייב להכיל בתוכו מידע מפורט ככל הניתן אך בו זמנית עליו להיות תמציתי, מסודר ויעיל, לכן על התיק להכיל מסמכים רלוונטיים בלבד. חלק מהמסמכים הנדרשים בתיק שטח הם: צילומים מהשטח, תכניות אדריכלות המבנה, מפרט ליציאות חרום ומילוט, פריסת ספרינקלרים, גלאי עשן ואמצעי כיבוי אש כמו מתזים גלגלונים וכדומה, ועוד מידע רב וחשוב שעל הכבאים לדעת בשעת חירום היכן ואיך להגיע אל הציוד במהירות וללא סכנה. כמו כן נדרש לתייק באוגדן דף אנשי קשר בעת חירום וכמובן תוכן עניינים המאפשר התמצאות מהירה בתיק בשעת חירום.

לא כל מבנה נדרש בתיק שטח

הנחיות שירותי הכבאות מחייבים בעלי מבנים מסוימים בהצגת תיק שטח ואישורו ברשויות הנדרשות במקרים של: אולמות אירועים, אצטדיונים ואולמות ספורט, בנקים (בעלי 2 קומות ויותר), בתי אבות ודיור מוגן, בתי מלון, פנימיות, כפרי נוער, אכסניות, מבני תעשייה, בתי מסחר, מפעלים (על פי דרישה), אולמות כנסים, בתי קולנוע, תיאטראות, בתי חולים ומוסדות רפואיים, אוניברסיטאות, מכללות, מבני משרדים (בעלי 4 קומות ויותר), מוזאונים, מרכזים מסחריים, קניונים, תחנה מרכזית לאוטובוסים תחנות רכבת וכל מבנה אחר שימצא לנכון על פי דרישות שירותי הכבאות לתיק שטח.

הגשת תיק שטח לאישור

תכנון והרכבת תיק שטח לשירותי הכבאות הינו תהליך קפדני וחשוב ביותר, על הממונה לאיגוד תיק שטח ישנה אחריות כבדה ביותר שכן תיק זה מיועד לשימוש במקרי חירות ובשעות לחץ. שירותי הכבאות אינם מקלים ראש בדרישותיהם ותוכן תיק שטח למבנה. עליהם להיות ערוכים לכל אירוע באשר הוא ולכן עליהם לקבל את המידע המפורט ביותר, הממוקד ביותר והם מאשרים את תיק שטח  אם ימצא תקין ובעל כל המידע הנדרש עבורם כדי לתפעל אירוע חירום בצורה הטובה ביותר.

מי שממונה לאגד את תוכן תיק שטח יכול להיות מהנדס או יועץ בטיחות. ישנם משרדים רבים המעניקים שירות הכנת תיק שטח איכותי שיאושר על ידי שירותי הכבאות בקלות וזאת ניתן להשיג רק עם בעלי מקצוע איכותיים ומקצועיים שעובדים בתחום שנים רבות ומכירים את הנושא על בוריו. עם זאת, ניתן למצוא בשוק לא מעט אנשים חובבנים שאינם יודעים כלל איך להרכיב תיק שטח איכותי. חשוב לבחון את האנשים אליהם אתם פונים, לוודא כי הם מתמחים בהוצאת תיקי שטח למבנים שונים בכלל לסוג המבנה שלכם בפרט. זכרו, רישיון העסק שלכם תלוי בין היתר בתיק שטח מאושר, לא הייתם רוצים למנות אדם שיתחיל את הרכבת התיק וילך לאיבוד בדרך בשל המסמכים הרבים שעליו להמציא ולאשר ואין לו כל ניסיון או ידע היכן להשיגו ואיך לאשרו מול שירותי הכבאות.

אל תחסכו במחיר – תחסכו בעיכובים

כדי לצלוח את הכנת תיק שטח בצורה הטובה ביותר, חפשו עוד בשלב מוקדם איש מקצוע או חברה המספקת שירותים שאיתם תעבדו. חיפוש בשלב מוקדם יאפשר לכם לעשות החלטה תחת שיקול דעת ולא החלטה פזיזה. תיק שטח האושר על ידי שירותי הכבאות מקדם אתכם עוד צעד לקראת רישיון עסקי לכן כל יום שיש עיכוב במתן אישור תיק שטח אתם מתעכבים בפתיחת העסק שלכם וכך מפסידים הרבה מאוד כסף.

כדי שלא תפסידו כסף רב רק בגלל שאין אישור משירותי כיבוי אש פנו לגורם מקצועי אמין בעל וותק בתחום הוא ירכיב עבורכם בצורה מקצועית תיק שטח מדוגם ומפורט אך יחד עם זאת לא מסורבל או עמוס בנתונים לא הכרחיים וכל זה שבשעת הצורך יהיה לבעל המבנה קל לשלוף את התיק ולכוחות ההצלה למצוא את המידע הרלוונטי ביותר לו הם זקוקים ברגע האירוע.

מבנה בעל תיק שטח מאושר הוא מבנה בטוח יותר לשימוש הציבור הרחב. שירותי הכבאות יודעים היכן נמצא כל הציוד שעליהם להיעזר בשעת חירות לכיבוי שריפות או חילוץ האנשים ששוהים במנה בצורה יעילה, מהירה וטובה כדי לספק הצלה בכמה שפחות סיכון הן לציבור והן לכוחות ההצלה.

התקשרו

073-374-4468

כתבו לנו

[email protected]

הרוקמים 23

מרכז עזריאלי חולון

כל הזכויות שמורות לדרך ארץ הנדסה בע"מ שנת 2011 ©
envelopephone-handsetmap-marker linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram