...

יועץ תנועה (מהנדס תנועה)

הכנת טבלת מאזן חניה תוך מציאת מקומות חניה מאקסימליים

הכנת נספח תנועה וחניה

חוו"ד ועוד

תכנון הסדרי תנועה זמניים להתארגנות אתר, חוו"ד ועוד

בדיקה והערכת היקף3
ביקור שטח ופיקוח
הגשת תוכנית
הצעה
הצעה ואישור
תוכנית מוכנה

התכנון התחבורתי בישראל, ובמיוחד בסביבה האורבנית הצפופה, הפך למשימה הנדסית רבת-פנים הדורשת שילוב של ראייה אסטרטגית רחבה וירידה לפרטים הנדסיים קפדניים. יועץ התנועה, או מהנדס התנועה, הוא הגורם המקצועי המרכזי האחראי להבטיח שפרויקטי בנייה ותשתיות ישתלבו במערכת התחבורה הקיימת בצורה יעילה, בטוחה וחוקית.

הייעוץ התחבורתי מוגדר למעשה כמקצוע בעל שני ראשים הפועלים במקביל: ה"יועץ תחבורה" וה"מתכנן תנועה". יועץ התחבורה מאמץ ראייה מערכתית ואסטרטגית רחבה, הבוחנת את התמונה המלאה של הפרויקט בהקשר לסביבתו. זה כולל התייחסות לחיבורים לדרכים קיימות, תכנון תחבורה ציבורית (PT), והבטחת נגישות תחבורתית כוללת לאזור הפרויקט. במקביל, מתכנן התנועה מתמקד בהיבטים המיקרו-הנדסיים בתוך המתחם עצמו, כגון כיווני נסיעה, מיקום שילוט, תכנון מעברים להולכי רגל וניהול זרימת כלי הרכב והמשאיות בתוך שטח הפרויקט.   

מעורבותו של יועץ התנועה נדרשת כבר בשלבים המוקדמים ביותר של התכנון ההנדסי (Early Engagement). תפקידו הוא לוודא שהפרויקט עומד בדרישות הרשויות, משרת את הצרכים התחבורתיים של המשתמשים ומונע היווצרות עומסי תנועה ובעיות גישה עתידיות שעלולות לפגוע בתפקוד הפרויקט והסביבה. הקדמת המעורבות של היועץ מאפשרת לו לבצע בדיקת היתכנות תכנונית מוקדמת, לבחון את דרישות החניה הנדרשות ואת ההשפעה הסביבתית התחבורתית של הפרויקט המתוכנן.   

מניעת סיכונים והאצת לוחות זמנים

הערך המוסף המרכזי של יועץ התנועה חורג מעבר לעבודת התכנון ההנדסית; הוא משמש ככלי אסטרטגי לניהול סיכונים רגולטוריים וכלכליים עבור היזם. הבדיקה המקצועית המוקדמת מסייעת באיתור מגבלות תכנוניות ותחבורתיות בשלב הרעיון, עוד לפני שהתכנון ההנדסי הסופי מוכן. על ידי זיהוי הפערים הללו והצעת פתרונות חכמים מראש, היועץ מצמצם משמעותית את הסיכון לקבלת סירוב עתידי מצד הרשויות ומאיץ את תהליכי התכנון והגשת ההיתרים הנדרשים.   

היועץ למעשה משמש כגשר בין החזון האדריכלי או העסקי של היזם לבין המציאות הרגולטורית המחייבת. הוא מוודא שהפתרון התחבורתי שיוצע יהיה לא רק יעיל אלא גם חוקי וחסכוני, תוך התחשבות בתנאי השטח, סוג הבנייה, נפחי השימוש הצפויים והתשתיות הקיימות.   

ללא תכנון תחבורתי מאושר, פרויקט אינו יכול להתקדם. עבודת יועץ התנועה היא קריטית במיוחד לקראת סוף הפרויקט, שכן עמידה בכל הדרישות התחבורתיות, כולל תכנון חניות, נגישות לנכים ודרכי גישה, מהווה תנאי סף לקבלת טופס 4 (אישור אכלוס) מהרשות המקומית. תפקוד לקוי או עיכוב בשלב זה עלול להוביל לעיכובים באכלוס ולהסב נזקים כלכליים כבדים ליזם. לכן, סיוע מקצועי ואמין מבטיח התקדמות רציפה לקראת קבלת אישורי אכלוס בהקדם האפשרי.   

אחריות מפורטת, רגולציה ואינטגרציה בין-תחומית

ניהול הסטטוטוריקה וליווי רגולטורי

יועץ התנועה הוא מומחה רגולטורי המנווט את הפרויקט דרך דרישות הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה. אחד מתפקידיו המורכבים ביותר נוגע לתהליכי שינוי תכנית בניין עיר (תב"ע). בפרויקטים שבהם הגדרות הקרקע אינן תואמות את התכנון המבוקש, נדרש שינוי תב"ע. יועץ תנועה מוסמך מספק את ההוכחה המנומקת לרשויות שניתן לבצע דרכי גישה תקניים ובטיחותיים למבנה המתוכנן, תוך עמידה מלאה בחוקים ודרישות הרגולציה.   

בנוסף, היועץ נדרש להתאים את התכנון ההנדסי באופן מדויק לייעוד המבנה ולנפח השימוש הצפוי בו. דרישות התנועה שונות מהותית בין בניין מגורים, מרכז מסחרי, מתחם תעשייתי או מבנה ציבור. לדוגמה:   

  • בבניין מגורים: דגש על תכנון כניסות נפרדות לרכב ולהולכי רגל, לצד פתרונות חניה לדיירים.   
  • במרכז מסחרי: הדרישות מחמירות יותר וכוללות תכנון של תנועת לקוחות יעילה, פריקה וטעינה מופרדים ואזורי חניה נגישים.   

האינטגרציה המערכתית והתיאום הרב-תחומי

תכנון תנועה אינו מתקיים בוואקום; הוא נוגע כמעט לכל היבט אחר בתכנון ההנדסי. במובן זה, יועץ התנועה פועל כ"אינטגרטור תשתיות" הראשי של הפרויקט. נדרש ממנו לעבוד בתיאום הדוק מול האדריכל, יועצי מערכות, הקונסטרוקטורים (מהנדסי המבנה), ויועצי הניקוז, כדי להבטיח הרמוניה תכנונית.   

הצורך באינטגרציה נובע מכך שכל פרט בתכנון התנועתי עלול להשפיע על פתרונות תשתיות אחרים. לדוגמה, תכנון חניות במתחם תת-קרקעי חייב להתחשב במיקום עמודי הקונסטרוקציה. דוגמה נוספת נוגעת לתכנון ניקוז: היועץ צריך לוודא שתכנון הניקוז בשטח לא יפגע בתכנון החניות או הגישה לרכב, וכן להפך – תכנון חניות ושטחים פתוחים צריך למנוע הצפה של אזורים קריטיים כתוצאה מכשלים בניקוז. היועץ אחראי לספק פתרונות יצירתיים המאפשרים לכלל היועצים לעמוד בדרישותיהם מבלי לפגוע זה בזה.   

תכנון מערכי חניה מקיפים וטכנולוגיות חכמות

תכנון חניות הוא ליבת עבודת מתכנן התנועה המיקרו-הנדסית. מדובר בהרבה יותר מהקצאה פשוטה של מקומות; זהו תכנון עירוני מדויק שנועד להבטיח שימוש יעיל במרחב, נגישות, קיימות וזרימה תקינה.   

היועץ מתכנן חניונים עיליים ותת-קרקעיים בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר, תוך התחשבות בפרטים כגון דרכי גישה, רמפות, כיווני נסיעה, אזורי פריקה וטעינה, ונגישות לנכים. ניתוח החניה התפעולי מתבסס על הבחנה בין ארבעה סוגי חניה עיקריים: חניונים פרטיים ללא תשלום (חניה שמורה), חניונים פתוחים בתשלום, חניונים מקורים או מבני חניה תת/על קרקעיים בתשלום, וחניה ברחוב (בתשלום או ללא תשלום).   

במתחמים גדולים, כגון מרכזים מסחריים וקניונים, יש חשיבות מכרעת לשילוב טכנולוגיות חכמות. היועץ עשוי להמליץ ולתכנן מערכות חניה חכמה (Smart Parking) דוגמת QuickPark ("אדום/ירוק"). מערכות אלו משתמשות בגלאים אולטרא-סוניים ושלטי LED המותקנים מעל כל מקום חניה, ומספקות מידע על תפוסה בזמן אמת, מה שמקצר את זמני החיפוש וההמתנה. בנוסף, מערכות ניהול חניונים מתקדמות מאפשרות ממשק מרכזי לניטור תפוסה, מקצרות זמני כניסה/יציאה באמצעות מחסומים חשמליים וטכנולוגיות תשלום חכמות, ומספקות נתונים חשובים לניתוח ושיפור תהליכי התפעול, תוך אופטימיזציה תפעולית ומקסום הכנסות.   

להלן טבלה המסכמת את מאפייני התכנון לפי סוג מבנה:

מאפייני תכנון תנועה ותחבורה לפי סוג מבנה

סוג המבנה דגש תכנוני מרכזי היבטים מיקרו-הנדסיים טכנולוגיות מתקדמות (אופציונלי)
מגורים הפרדת תנועת רכב מהולכי רגל, חניות דיירים תכנון כניסות/יציאות נפרדות, נגישות לאזורי פריקה וטעינה קצרה. מערכות בקרת כניסה (RFID), ניהול תפוסת דיירים.
מסחר וקניונים זרימת לקוחות, פריקה יעילה (משאיות כבדות), זמינות חניה גבוהה. חניות נגישות, נתיבי פריקה/טעינה מופרדים, טיפול בזרימה בתוך החניון. מערכות חניה חכמה "אדום/ירוק", אוורור חניונים, פתרונות תשלום מתקדמים.[6, 7]
תעשייה ולוגיסטיקה נפחי שימוש גבוהים, תנועת כלי רכב כבדים (משאיות וציוד). מפרצי פריקה/טעינה מותאמים, רדיוס סיבוב למשאיות, דרכי מילוט והצלה. ניתוחי נפחים ממוכנים, ניהול תנועת משאיות (Fleet Management) ובקרת כניסה.

  

הנדסת תנועה ובטיחות (Safety & Geometric Design)

בטיחות בדרכים ותכן גיאומטרי

בטיחות בדרכים היא מרכיב מרכזי בליבת תפקידו של יועץ התנועה, ובמיוחד בטיחות בדרכים בהקשר הנדסי. המטרה העיקרית היא הפחתת תאונות דרכים ושיפור איכות החיים באמצעות תכנון נכון של תשתיות. לשם כך, היועץ נדרש לנתח נתונים קיימים של תאונות ולהציע פתרונות לשיפור הבטיחות באמצעות תכנון גיאומטרי מתקדם, כגון תכנון מעגלי תנועה לפי הנחיות משרד התחבורה, תוך התייחסות לתכן גיאומטרי, חישוב קיבולת ותמרור.   

היועץ משתמש בכלים טכנולוגיים מתקדמים לבקרת תנועה, כגון מערכות תחבורה חכמות (ITS) ורמזורים חכמים, המאפשרים שיפור בזרימה התנועתית וצמצום עומסים. במסגרת התכנון המיקרוסקופי, היועץ מתמקד בתכנון מפורט של כיווני נסיעה, סימון על פני הדרך ומיקום שילוט קבוע וזמני. תכנון זה חייב להתבצע על פי הנחיות רגולטוריות עדכניות, כגון הנחיות לתמרור 613. קיימת גם התייחסות מחקרית להשפעת גורמים חיצוניים, כגון שלטי פרסום, על הסחת דעת נהגים ופוטנציאל לתאונות, מה שמדגיש את הצורך בראייה רחבה של הסביבה.   

תכנון דרכי מילוט ונגישות חירום

בהקשר הבנייה, יועץ התנועה נושא באחריות לתכנון אלמנטים חיוניים של בטיחות אש ודרכי חילוץ והצלה. תפקידו הוא לתכנן את דרכי הגישה והכניסה לשטח הפרויקט באופן שיאפשר גישה יעילה לרכבי חירום, כולל כבאיות, תוך קביעת מיקומן בשעת חירום.   

דרישות תכנון נתיבי מילוט הן קשיחות ומבוססות על תקנות התכנון והבנייה ופקודת בטיחות בעבודה. היועץ חייב להבטיח קיום דרכי מילוט ראשוניות ומשניות, במיוחד במבנים גדולים או מורכבים, למקרה שהדרכים העיקריות חסומות. דרכים אלו חייבות להיות מוארות, ללא מכשולים, ונגישות לכלל הנוסעים. כמו כן, נדרשת התקנה של שלטי יציאת חירום מוארים מעל דלתות ולאורך הנתיבים, תוך עמידה בתקני סימון ספציפיים (כגון ת"י 3864 חלק 1), המפרטים את צבעי השלטים, צורתם ויחסי הממדים ביחס למרחק הציפייה.   

תכנון רב-אמצעי (Multi-Modal) וקיימות אורבנית

שילוב תחבורה ציבורית וניידות בת קיימא

בתכנון המודרני, יועץ התנועה אינו יכול להתמקד רק בבניית תשתיות לרכב פרטי. נדרשת ראייה רב-אמצעית (Multi-Modal) המקדמת את התחבורה הציבורית (PT) ואת אמצעי הניידות הלא ממונעת (NMT) כעקרונות קיימים.   

מערכת התחבורה הציבורית בפרויקט חדש צריכה לשרת את כלל התושבים ולהבטיח נגישות וניידות, תוך יישום מלא של תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. זהו היבט קריטי הממחיש כי התכנון התחבורתי הוא כלי לקידום צדק חברתי ונגישות שוויונית. נדרש לוודא כי המערכת מותאמת לסוגי הביקוש השונים ולערכי הזמן של המשתמשים, תוך שילוב אמצעי הסעה חדשים במידת הצורך.   

עקרון מרכזי הוא תכנון משולב תחבורה ציבורית (Transit-Oriented Development – TOD), לפיו ייעודי הקרקע והתחבורה הציבורית תומכים זה בזה. על היועץ לוודא שמוקדי פעילות מתוכננים כך שיהיו בקרבת תחנת תחבורה ציבורית יעילה. תחנה נחשבת לנגישה כאשר מרחק ההליכה אליה הוא מקסימום 500 מטר, אם כי בשטח הררי יש לשאוף לצמצום המרחק.   

במקרה של יישום פרויקטים מורכבים, כגון ארגון מחדש של קווי תחבורה ציבורית או פיתוח צמתי מעבר (Hubs), נדרשת זמינותו של מתכנן התחבורה לליווי הפרויקט בימיו הראשונים. תפקידו הוא לאתר כשלים תפעוליים, כגון חוסר קשר ליעד מבוקש או שינוי לא מתואם בהסדרי התנועה, ולהציע חלופות מיידיות בהתאם להיכרותו עם השטח והצרכים המקומיים.   

פיתוח תשתיות תנועה לא ממונעת (NMT)

התכנון התחבורתי המודרני כולל מרכיב גדל והולך של תנועה לא ממונעת. יועץ התנועה אחראי לתכנון רשתות הליכה ורכיבה על אופניים, החל מהרמה הקונספטואלית ועד שלב התכנון המתקדם. תכנון זה חייב לשלב היבטי בטיחות, נגישות למוקדי עניין וכיסוי שטח עירוני, תוך חיבור רציף עם רשת התחבורה הציבורית.   

חלק בלתי נפרד מהתכנון הוא ביצוע ניתוחי נגישות הלכתית (Walkability Analysis). אנליזה זו בוחנת את הנגישות למוקדי ביקוש ותחבורה ציבורית, שוקלת את השפעת הטופוגרפיה הבעייתית ומחשבת את רמת השירות (LOS) של תשתיות ההליכה והרכיבה במרחב האורבני. הניתוחים מבוצעים תוך שימוש בכלי תכנון ו-GIS מתקדמים, ומטרתם לתמוך בעקרונות פיתוח בר-קיימא. עלייה במודעות לנושא NMT משפרת משמעותית את איכות המרחב בתכניות החדשות, וכוללת הרחבת מדרכות והקפדה על חזיתות מסחריות תומכות הליכה.   

מתודולוגיות טכנולוגיות וכלים אנליטיים (Data-Driven Consulting)

איסוף נתונים וסקרי תנועה

הבסיס לכל תכנון תחבורתי אחראי ומדויק הוא נתונים אמינים ועדכניים. ספירות וסקרי תנועה מהווים כלי עבודה מרכזי בהנדסת תנועה. הם חיוניים לקביעת נפחים קיימים, תכנון הסדרי תנועה חדשים או זמניים, עדכון מערכות רמזורים, בחינת רמת הבטיחות של צמתים קיימים, וכן לצורך בניית וכיול מודלים לחיזוי תנועה.   

יועץ התנועה מתכנן ומנהל מגוון רחב של סקרים מתקדמים:

  1. ספירות נפחי תנועה: כוללות ספירות בכביש ובצמתים.
  2. סקרי מוצא ויעד (O-D): סקרים אלו מאפשרים להבין את הרגלי הנסיעה ואת דפוסי התנועה בין אזורים שונים. במקרים רבים נעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כגון זיהוי מספרי רישוי באמצעות מצלמות וידאו (LPR) לאיסוף נתונים אלו בהיקפים נרחבים.   
  3. סקרי חניה ומהירויות: מדידת תפוסה ומהירויות נסיעה, למשל עבור הצדקת פסי האטה או תכנון חניונים.   
  4. סקרי תחבורה ציבורית: סקרי עולים/יורדים וסקרי פדיון, המשמשים לאופטימיזציה של שירותי האוטובוסים והרכבות.   

מידול וסימולציות תחבורה מתקדמות

הנדסת התנועה המודרנית מסתמכת על מידול תחבורתי כדי לחזות את השפעת פרויקט חדש על הרשת הקיימת, ולבחון את ביצועי הפתרונות התכנוניים המוצעים.   

הדיוק האלגוריתמי כחובה רגולטורית: הדרישה המתודולוגית של משרד התחבורה והרגולטורים מתבטאת בצורך בכיול קפדני של מודלי התנועה. על היועץ לבצע כיול של המודל למצב קיים על בסיס סקרים וספירות שבוצעו. דרישות אלו אינן מאפשרות עבודה בהערכות גסות; נדרש דיוק אלגוריתמי גבוה. לדוגמה, עבור פרויקטים מערכתיים, יש לבצע מספר רב של איטרציות (סף מינימום של כ-300 איטרציות) עד שמדד NGAP (Normalized Gap) יורד לערך של 0.08 או פחות, כדי למזער שגיאות אקראיות ולהבטיח התייצבות התוצאות. כמו כן, יש להקפיד על רזולוציית אזורי תנועה גבוהה באזור הפרויקט, שתשקף במדויק את תועלותיו.   

כלי המידול המרכזיים: יועצי תנועה משתמשים בתוכנות סימולציה מיקרוסקופיות מתקדמות, כגון PTV VISSIM או Emme, המאפשרות הדמיה של זרימת כלי הרכב, ניהול צמתים מורכבים ובקרת רמזורים. ניתן להשתמש בכלים אלו גם כדי להדגים ולנתח מצבי קצה, כגון ניהול שירותי ניידות לפי דרישה (MaaS) או אינטראקציה עם כלי רכב אוטונומיים ומקושרים (CAV). הסימולציות הללו מאפשרות ליועץ "לשחק" עם פרמטרים שונים של בקרת הרמזורים או לשנות ניתוב כלי רכב בזמן אמת באמצעות ממשקים מתקדמים, ובכך לבחון את רמת הביצועים של הפתרונות השונים.   

להלן טבלה המסכמת את המתודולוגיות האנליטיות העיקריות:

מתודולוגיות אנליטיות וכלים טכנולוגיים בייעוץ תנועה מודרני

מתודולוגיה אנליטית מטרה תכנונית כלי איסוף נתונים/תוכנה חשיבות רגולטורית/הנדסית
סקרי תנועה (כמותיים) אומדן נסועה, בחינת רמת בטיחות, עדכון רמזורים. ספירות נפחים, סקרי O-D, LPR (זיהוי מספרי רישוי). בסיס לכיול מודל וקביעת נפחים קיימים.
מודלים מיקרוסקופיים הערכת ביצועי צמתים מורכבים, זרימת תנועה, בקרת רמזורים. PTV VISSIM (כולל Visvap), Emme. הדמיית השפעת הפרויקט ואימות פתרונות תכן גיאומטרי.
כיול מודלים (Model Calibration) הבטחת דיוק החיזוי למצב עתידי ומזעור שגיאות. עמידה בדרישות NGAP (עד 0.08), רזולוציית אזורי תנועה גבוהה. תנאי סף לאישור מודלים מערכתיים על ידי משרד התחבורה.
ניתוח NMT/PT (נגישות) הערכת נגישות ורמת שירות (LOS) להולכי רגל ונוסעי תחב"צ. GIS, סקרי עולים/יורדים (תחב"צ).[15, 18] תמיכה בעקרונות פיתוח בר-קיימא והטמעת תקנות נגישות.

  

ניהול התנועה בביצוע: הסדרי תנועה זמניים (הז"ת)

החובה הרגולטורית והסיכונים התפעוליים

אחד התחומים הקריטיים שבהם יועץ התנועה מעורב באופן ישיר בביצוע הוא תכנון ואישור הסדרי תנועה זמניים (הז"ת). מטרת ההז"ת היא לשמור על זרימת תנועה בטוחה ורציפה במרחב הציבורי, גם כאשר מתבצעות עבודות בנייה או תשתית בסמוך לכבישים, מדרכות או נתיבי תחבורה ציבורית.   

החובה להכין תכנית הז"ת קמה כאשר יש צורך לבצע עבודות בכביש או בסמוך אליו, להסיט תנועת רכבים או הולכי רגל, או כאשר מתבצעות עבודות תשתית (כגון ביוב, חשמל, או מים) או פרויקטים עירוניים המחייבים שינוי זמני של תוואי התנועה. מדובר במסמך תכנוני שחובה לקבל עבורו אישור מראש מהרשות המקומית או נתיבי ישראל (מע"צ), ובלעדיו אסור להתחיל בביצוע העבודות.   

הגורם המקצועי המוסמך להכין את התוכנית הוא יועץ תנועה, המכיר לעומק את חוקי התנועה, תקנות הבטיחות ואת הדרישות הספציפיות של הגופים הרגולטוריים כגון נתיבי ישראל. ניהול לא מקצועי של הסדרי התנועה הוא סכנה בטיחותית חמורה העלולה לסכן חיי אדם, ולכן הליווי מחייב אישור של חברה מקצועית ומנוסה.   

רכיבי התכנית ההנדסית הזמנית

תכנית הסדרי התנועה הזמניים כוללת פירוט מלא של הפעולות ההנדסיות, הלוגיסטיות והרגולטוריות הנדרשות כדי לנהל את המרחב הציבורי במהלך העבודות.   

הרכיבים המרכזיים בתכנית כוללים:

  • גידור וסימון: גידור האתר באמצעות גדרות בטיחות, וסימון שטחים זמניים שייתפסו במרחב הציבורי, כולל שימוש בסימון כתום או לבן בהתאם להנחיות.   
  • תנועת אתר: מיקום שערי כניסה ויציאה למשאיות ורכבים, ותכנון אזורי פריקה וטעינה זמניים.
  • בטיחות הולכי רגל: הקמת סככות בטיחות ומעברים מוגנים להולכי רגל, כדי למנוע פגיעה בשגרת יומם של הסובבים.   
  • בקרת תנועה זמנית: שימוש באמצעים פיזיים כגון קונוסים, מחסומים, תמרורי אזהרה זמניים, ועגלות חץ לכיוון התנועה.   

טכנולוגיות בקרת תנועה זמנית: במקרים מסוימים, נעשה שימוש ברמזורים מיטלטלים או בשילוט VMS נייד (מסרי תנועה מתחלפים). תכנון רמזורים מיטלטלים כפוף למגבלות תכן מחמירות: הם מותרים רק עבור נתיב בודד בגישה, ונפח התנועה הכולל בצומת המנוהל על ידם אינו יכול לעלות על 1,600 כלי רכב לשעה. בנוסף, קיימות הנחיות קפדניות לגבי משכי הרמזור, כולל זמן המתנה מרבי של 240 שניות ומהירות פינוי של 7 מטר לשנייה (25 קמ"ש). שילוט VMS נייד משמש להצגת מסרי תנועה זמניים לנהגים, כגון "עבודות בדרך", "גודש תנועה לפניך" או "סגור בפני כל רכב", בהתאם לרשימת תמרורים וסמלים המאושרת על ידי משרד התחבורה.   

סיכום ומסקנות: יועץ התנועה – מנהל סיכונים ומוביל חדשנות

תפקידו של יועץ התנועה במרחב הבנוי המודרני הוא אקוטי ורב-ממדי, והוא חורג הרבה מעבר לשרטוט כבישים וחניות. היועץ פועל הן במישור המאקרו-אסטרטגי (כיועץ תחבורה המשלב את הפרויקט במערכת רב-אמצעית) והן במישור המיקרו-הנדסי (כמתכנן תנועה המבטיח זרימה ובטיחות בתוך המתחם).

ניתן לראות ביועץ התנועה לא רק מומחה טכני אלא גם מנהל סיכונים רגולטורי. על ידי בדיקות היתכנות מעמיקות כבר בשלבים הראשונים וניהול סטטוטורי קפדני (כולל שינוי תב"ע ואינטגרציה עם יועצים אחרים), הוא מבטיח התקדמות רציפה של הפרויקט לקראת אישור אכלוס (טופס 4), ובכך מונע עיכובים יקרים ונזקים כלכליים. ההכרח בהוכחה אלגוריתמית מדויקת (כפי שמודגם בדרישה לכיול מודלים עד סף NGAP מחייב) משמעו כי עבודתו של היועץ דורשת שליטה גבוהה בכלי מידול מתקדמים ואנליזה מונעת-נתונים.   

מעבר לרווח הכלכלי ליזם, לתכנון התחבורתי יש השפעה ישירה ומשמעותית על איכות החיים והסביבה. תכנון יעיל המפחית עומסי תנועה ומשלב תחבורה ציבורית ורשתות NMT, תורם להפחתת זיהום אוויר, ובכך משפר את בריאות הציבור ואת איכות הסביבה. הבטחת נגישות בת קיימא והליכתיות במרחב הציבורי הופכת את הפרויקט לתומך עירוניות וצדק חברתי.   

העתיד של ייעוץ התנועה טמון בהמשך אימוץ חדשנות. יועצי התנועה של המחר נדרשים לשלוט בטכנולוגיות כגון תאומים דיגיטליים, בינה מלאכותית ומערכות ITS, כדי להתמודד עם האתגרים הגוברים של גידול אוכלוסין, הצפיפות האורבנית והצורך לשלב אמצעי תחבורה מגוונים ואוטונומיים. היועץ, אם כן, נותר עמוד התווך המקצועי המבטיח שמערכות התחבורה שלנו תהיינה בטוחות, יעילות ומותאמות לאתגרי העידן הנוכחי.   

שאלות ותשובות

תפקידו של יועץ התנועה הוא לחבר בין הפרויקט החדש (בניין, מרכז מסחרי או תשתית) לבין מערכת התנועה הקיימת בסביבה. היועץ פועל בשני מישורים :  

  1. יועץ תחבורה (מאקרו): קובע את האסטרטגיה הרחבה, כולל חיבורים לדרכים קיימות, שילוב תחבורה ציבורית ונגישות כוללת.  
  2. מתכנן תנועה (מיקרו): מתמקד בפרטים ההנדסיים בתוך המתחם, כגון תכנון כיווני נסיעה, שילוט, זרימת כלי רכב ומשאיות ואזורי חניה.  

הוא משתלב בתכנון כבר בשלבים הראשונים כדי לוודא שהפתרון יעיל, חוקי ובטוח, ומספק פתרונות המתאימים לייעוד המבנה (מגורים, מסחר או תעשייה). 

מעורבות מוקדמת היא כלי לניהול סיכונים. היועץ מבצע בדיקת היתכנות כדי לאתר מגבלות תכנוניות ותחבורתיות עוד לפני שהתכנון הסופי מוכן. על ידי זיהוי מראש של בעיות גישה, דרישות חניה חסרות או סיכון לעומסי תנועה עתידיים, היועץ מונע סירוב או עיכובים בתהליך קבלת ההיתרים ושינויים יקרים בשלבים מאוחרים. 

יועץ התנועה מתכנן מערכי חניה מקיפים בהתאם לייעוד השטח :  

  • חניונים פרטיים ללא תשלום (חניה שמורה, למשל בבנייני משרדים).  
  • חניונים פתוחים/מקורים בתשלום (כמו בקניונים).  
  • חניה ברחוב (עם או בלי תשלום).  

התכנון אינו מסתכם רק במספר המקומות, אלא גם ביעילות הנסיעה בתוך החניון (רמפות, כיווני נסיעה, נגישות לנכים) ובשילוב טכנולוגיות חכמות כמו מערכות "אדום/ירוק" לאיתור חניה .

בטיחות בדרכים היא ליבת העבודה. היועץ מנתח נתונים של תאונות קיימות ומציע פתרונות לשיפור הבטיחות באמצעות:  

  • תכנון גיאומטרי: תכנון נכון של צמתים, מעגלי תנועה ורמזורים.  
  • תכנון מיקרוסקופי: קביעת סימון על פני הדרך, הצבת שילוט ותמרור (לפי הנחיות כמו תמרור 613).  

הפחתת עומסים: שימוש במערכות בקרת תנועה (ITS) ורמזורים חכמים כדי לשפר את הזרימה התנועתית ולהפחית את הסיכון לתאונות. 

עמידה בדרישות התנועה והחניה היא תנאי סף רגולטורי לקבלת אישור אכלוס (טופס 4) מהרשויות המקומיות. היועץ מוודא שכל ההיבטים התחבורתיים בפרויקט, כגון חניות, נגישות לנכים , דרכי גישה ודרכי חילוץ והצלה, עומדים בכל התקנים. סיוע מקצועי זה מבטיח שהפרויקט לא יעוכב בשל ליקויים תחבורתיים ברגע המכריע שלפני האכלוס. 

הסדר תנועה זמני (הז"ת) הוא תוכנית מפורטת שמטרתה לשמור על זרימת תנועה בטוחה ורציפה במהלך עבודות בנייה או תשתית בסביבה הציבורית. הז"ת נדרש בכל מקרה שבו יש צורך לסגור מדרכה, לצמצם נתיב תנועה או לבצע עבודות בסמוך לכבישים. תכנית הז"ת חייבת לקבל אישור מראש מהרשות המקומית או מנתיבי ישראל, ובלעדיו אסור להתחיל בעבודות. 

יועץ התנועה פועל על פי עקרון התכנון משולב תחבורה ציבורית (TOD). הוא מוודא שמוקדי הפעילות (כמו בניין משרדים או מרכז קניות) ממוקמים ומתכוננים כך שתהיה להם נגישות גבוהה לתחבורה הציבורית הקיימת. תחנת תחבורה ציבורית נחשבת לנגישה כאשר מרחק ההליכה אליה הוא עד 500 מטר. כמו כן, התכנון חייב להבטיח נגישות וניידות של כלל האוכלוסייה, לרבות יישום מלא של תקנות נגישות לאנשים עם מוגבלות. 

יועץ התנועה פועל בתיאום הדוק מול יועצי ניקוז וקונסטרוקציה (מהנדסי מבנה). הוא מוודא שתכנון הדרכים והחניות בתוך המתחם, ובמיוחד בחניונים תת-קרקעיים, לא יפגע במערך הניקוז. עליו לספק פתרונות יצירתיים המונעים הצפה של אזורים קריטיים, ולוודא שהתשתיות השונות (כמו עמודי קונסטרוקציה או צינורות ניקוז) לא יפריעו לתנועה תקינה או לשימוש יעיל בשטחי החניה. 

יועצי תנועה משתמשים במידול וסימולציות תחבורה מתקדמות. לשם כך, הם מבצעים סקרי תנועה (ספירות נפחים, סקרי מוצא ויעד) ומשתמשים בתוכנות סימולציה מיקרוסקופיות (כמו PTV VISSIM או Emme) . הכלים האלה מאפשרים לחזות את השפעת הפרויקט על הרשת הקיימת ולבחון את ביצועי הפתרונות המוצעים, כגון ניהול רמזורים חכמים . 

NMT (Non-Motorized Transportation) היא התחום המתמקד בתכנון תשתיות להולכי רגל ורוכבי אופניים . יועץ התנועה אחראי לתכנון רשתות הליכה ורכיבה בטוחות ורציפות . תכנון נכון (הכולל הרחבת מדרכות ושילוב עם תחבורה ציבורית) משפר את איכות החיים, מקדם קיימות, מפחית זיהום אוויר ומגביר את הנגישות הכוללת של הפרויקט .  

השאירו פרטים
אינג׳ אבי חמרה – מהנדס אינסטלציה B.Sc. בוגר אונ׳ בן-גוריון וכן מהנדס בטיחות תואר שני M.Sc
אינג׳ אבי חמרה

מהנדס אינסטלציה B.Sc. בוגר אונ׳ בן-גוריון וכן מהנדס בטיחות תואר שני M.Sc.

פרויקטים קשורים

תחומים נוספים
יועץ אינסטלציה
קישור תחומים נוספים
מהנדס אינסטלציה
קישור תחומים נוספים
תיק פק"מ אבטחה
קישור תחומים נוספים
סקר אקוסטי לבריכה
קישור תחומים נוספים
תכנון כבישים ותנועה
קישור תחומים נוספים
יועץ בנייה ירוקה: לא רק "וי" ברגולציה, אלא הכרח כלכלי ותכנוני ליזם
קישור תחומים נוספים
יועץ קונסטרוקציה 
קישור תחומים נוספים
תוכנית בטיחות
קישור תחומים נוספים
נספח אדריכלות נוף
קישור תחומים נוספים
מפה טופוגרפית
קישור תחומים נוספים
עלות בניית בית פרטי עד מפתח
קישור תחומים נוספים
יועץ ניקוז והידרולוגיה לתב"ע
קישור תחומים נוספים
תכנון קונסטרוקציה
קישור תחומים נוספים
נספח ניהול מי נגר
קישור תחומים נוספים
יועץ בטיחות אש: האחריות מקצועית, והחשיבות שלו בהיתר בנייה, טופס 4 ורישוי עסקים
קישור תחומים נוספים
יועץ אקוסטיקה
קישור תחומים נוספים
יועץ בטיחות בבניה
קישור תחומים נוספים
פרשה טכנית סניטרית
קישור תחומים נוספים
תסקיר אקוסטי לבריכה
קישור תחומים נוספים
הנדסת אינסטלציה
קישור תחומים נוספים
יועץ כיבוי אש
קישור תחומים נוספים
תכנון רמזורים
קישור תחומים נוספים
הנדסת כבישים
קישור תחומים נוספים
יועצי בטיחות
קישור תחומים נוספים
יועץ תנועה (מהנדס תנועה)
קישור תחומים נוספים
יועץ פיתוח ואדריכלות נוף
קישור תחומים נוספים
תכנון חניון תת קרקעי
קישור תחומים נוספים
תוכנית מיזוג אוויר
קישור תחומים נוספים
תוכנית בטיחות אש
קישור תחומים נוספים
פרשה טכנית אינסטלציה
קישור תחומים נוספים
אישור מחיצות למשרד הבריאות
קישור תחומים נוספים
הסדרי תנועה זמניים
קישור תחומים נוספים
מתכנן אינסטלציה
קישור תחומים נוספים
מהנדסי תנועה
קישור תחומים נוספים
מהנדס קונסטרוקציה
קישור תחומים נוספים
יועצי בטיחות אש
קישור תחומים נוספים
יועץ גז: המומחה שמבטיח עמידה בתקני ת"י 158 ות"י 6464
קישור תחומים נוספים
פרשה טכנית סביבתית
קישור תחומים נוספים
נפקד ליועץ תנועה לתב"ע
קישור תחומים נוספים
יועץ האשפה (יועץ פסולת): תפקידו בעידן של רגולציה מחמירה וכלכלה מעגלית
קישור תחומים נוספים
ייעוץ בטיחות
קישור תחומים נוספים
יועץ נוף ופיתוח לתב"ע
קישור תחומים נוספים
מהנדס כבישים
קישור תחומים נוספים
תכנית הסדרי תנועה
קישור תחומים נוספים
יעוץ מים וביוב לתב"ע
קישור תחומים נוספים
תכנית התארגנות אתר
קישור תחומים נוספים
מהנדסי בטיחות אש
קישור תחומים נוספים
הסדרי תנועה להתארגנות אתר
קישור תחומים נוספים
נספח לניהול מי נגר
קישור תחומים נוספים
יועץ בטיחות לבריכה: כל מה שצריך לדעת על תכנון בריכות שעומדות בתקנים
קישור תחומים נוספים

רוצה לקבל הצעת מחיר משתלמת?

קבל הצעת מחיר אונליין במהירות ונוחות
תפקיד מבקש ההצעה:
סוג הבניה:
העלאת קובץ תכניות/ גרמושקה:
תחום הייעוץ המבוקש:
Cookie settings
אנחנו מכבדים את פרטיותך
אנחנו משתמשים בעוגיות כדי לשפר את חוויית הגלישה, להציג פרסומות או תוכן מותאמים ולנתח את התנועה באתר. בלחיצה על "אשר הכול" אתה מסכים לשימוש בעוגיות. מדיניות הפרטיות