4 דברים שצריך לדעת על בטיחות אש 2021

לייעוץ ללא עלות השאירו פרטים או חייגו 053-606-6000

במרבית המקרים עליהם אנחנו מדברים או שומעים על בטיחות אש הכוונה היא על מקרי שריפה הקורים באזורי שטח פתוחים או סגורים. אנשים העוסקים בתחום בטיחות אש יודעים לזהות מה היא שריפה הנגרמת בכוונה תחילה, קרי הצתה ומה היא שריפה הנגרמת בזדון כמו תאונה או כשל מערכתי. לכל שריפה נדרשים מכוחות כיבוי והצלה להשתמש בציוד מותאם לאירוע וכן שימוש בחומרים שונים כמו מתזי מים, מטפי כיבוי ועוד דרכים אחרות.

מרבית השריפות שאובחנו על ידי שירותי הכבאות בוצעו בידי אדם והתרחשו בזדון משמע הוצתו במכוון לגרום נזק לרכוש. לשריפות ישנן השלכות רבות הן למבנה הנוף, הן לצומח וכמובן לחי בשטח השריפה ובסביבתה. במקרים של שריפות במבנים, או בסביבת מגורים ישנה השפעה מורגשת וכבדה לאנשי האזור הן מבחינת זיהום האוויר הנוצר עקב שחרורם של גזים שונים מחומרים העולים באש והן מבחינה כלכלית לשיקום המבנים ושיפוצם.

מומחים בענף בטיחות אש יודעים לאבחן את סוגי השריפות השונות ודרכי השליטה הנדרשים על מנת להשתלט על האירוע ולצלוח אותו בכמה שפחות נפגעים וברמת סיכון הנמוכה ביותר הן עבור האנשים הזקוקים לעזרה והן לצוות הכיבוי וההצלה. השימוש באמצעי כיבוי אש נכונים והכירות עם תכנית בטיחות אש מקלים על צוותי ההצלה ברחבי הארץ לתפעל אירועי שריפה שונים.

אז למה כל כך חשוב להבין את הנושא?

בטיחות באש הוא נושא המציל חיים ולכן במבנים רבים ישנן הוראות נציב כבאות והצלה ומפקח כבאות ראשי במתן מידע על המבנים, הגשת אוגדן מסודר לשירותי הכבאות האזוריים על מנת שבשעת חירום יהיה לכבאים את המידע המעודכן ביותר והם יוכלו לתפעל את האירוע בצורה הטובה ביותר עם כמה שפחות סכנות בדרך.

אישור בטיחות אש הינו מסמך שחייבים להגיש ולאשרו מול שירותי הכבאות וההצלה. כל מבנה חייב באישור חתום על מנת לאשר את תקינותו הבטיחותית כמו טרם קבלת טופס 4 למבני מגורים או רישיון עסקי למבנים מסחריים ובתי עסקים. קבלת אישור בטיחות אש הינו מורכב כך הכרחי למען בטיחות משתמשי המבנה בעתית. בכל בניין נדרש היום באישור בטיחות אש והוא למעשה בדיקה יסודית ומקיפה של התכנית, בדיקת תקינותה ושאינה מסכנת אף אחד במקרה של התפרצות שריפה במקום.

כנדרש בתקנה 11 א' על כל בנין חדש או קיים המיועד לשימוש מגורים, מסחר, תעשייה וכדומה נדרש להגיש תכנית בטיחות אש לשירותי כבאות והצלה. על התכנית לכלול מידע מידע רב ומפורט על מערכי בטיחות אש, ציוד לכיבוי אש ומיקומו, יציאות חירום ודרכי מילוט כמו חלונות מילוט ועוד נתונים רבים נוספים המותאמים לתנאי השטח ולייעוד הבניין. בנוסף לנתונים המוזכרים על התכנית לכלול גם חשמל ותאורה בבניין, מיקום גלאי עשן, מערכות גילו י וכיבוי אש כמו ספרינקלרים ומיזוג אוויר. למעשה כל מה שיכול להשפיע על התפשטות האש במצב של שריפה ולהקל על עבודת החילוץ וכיבוי השריפה בידי צוות הכבאים נדרש להיות מצוין ומפורט על גבי התכנית וכל זאת תוך כדי שמירה קפדנית על בטחות באש.

את תכנית בטיחות אש תוכלו לבצע באופן עצמאי אך הפנייה לגופים הרבים המעורבים בתכנית זו ובקבלת האישורים והבירוקרטיה הלא פשוטים כלל מומלץ לפנות ליועץ בטיחות ואף רצוי להיעזר ביועץ בטיחות מנוסה, מקצועי ואמין שכן התכנית כוללת מגוון רחב של אמצעים ונתונים שמוכרחים להופיע בה. דרכי גידה, רחבת היערכות לרכב כיבוי והצלה, דרכי מוצא מן הבניין ובקומות השונות, חלוקת הבניין לאגפים – אגפים למערכות כיבוי אש, חומרי הבניין ומרכיביו לעמידות באש, מיקום ציוד כיבוי אש, שלטי הכוונה, תאורת חירום, מיקום לוחות חשמל ומערכות חירום אחרות ועוד מידע רב.

מי הוא ממונה בטיחות אש?

ישנם אנשי מקצוע איכותיים שיכולים לתת לכם את המענה להגשת תכנית בטיחות אש ואישור מול שירותי כבאות והצלה האזורי. כדי למצוא ממונה איכותי וטוב עליכם לבדוק תחילה את ניסיונו של הממונה, מה הרקע ממנו הוא מגיע ועדיף לבחור באדם יסודי שמכיר את התחום על בוריו. בטיחות אש הינו נושא מורכב וחשוב לכן אסור להקל ראש בדבר ובנוסף, שירותי הכבאות וההצלה בעצמם לא מקלים ראש כלל ודורשים לעמוד בכל הדרישות שכן הדבר עלול להציל חיים בשעת חירום.

יועץ בטיחות אש מקצועי ידע לכוון אתכם ולהתריע עוד בטרם הוא מגיש את התכנית לאישור אם סוג הבניין שאתם מתכננים מצריך אזעקת חירום, האם מערך ספרינקלרים במסדרונות הבניין מספיקים או שישנו צורך במערכת ספרינקלרים בכל דירה בנפרד. האם ישנו צורך במתז כיבוי אש אחד או בכמה נוספים, האם גלגלון נדרש או שאין צורך בו וכן הלאה. דרישות שירותי הכבאות שונים ממבנה למבנה ומותאמים בהתאם לצרכי השימוש במבנה, בגודלו בכמות האנשים הניתנים להשתמש בו ולצורך הגנה מפני תרחישי שריפה.

מה זה הוראת נציב?

בעת הגשת אישור בטיחות אש עליכם לעמוד בתנאים רבים, דרישות והנחיות על מנת לקבל את כל המידע שעליכם לקבל ולקבל את אישור בטיחות אש ניתן למצוא את כל הפרטים בהורת הנציב. ישנם חלוקות והנחיות מעט שונות בין הבניינים שכן בניין מגורים בעל 4 קומות אינו צריך לעמוד בתכנית בטיחות אש מחמירה כמו בניין מגורים בעל 5 קומות ואף יותר ובאותו משקל מפעל המשתמש בחומרים מסוכנים צריך לעמוד בדרישות מחמירות ביותר להבדיל מבית עסק אחר. את כל ההנחיות והשינויים ניתן למצוא בהוראות הנציב אך יחד עם זאת מומלץ ואף נדרש לפנות לממונה מקצועי שמכיר את ההבדלים והדרישות המשתנות לעיתים.

בטיחות אש הינו גובל בעלויות רבות שכן מערכת ספרינקלרים שפרוסה בין הקומות ועליה לכסות שטחים מוגדרים על פי הוראות נציב, גלגלונים, מתזי כיבוי, מטפי כיבוי, גלאי עשן ועוד מערכות רבות אחרות גורמות לקבלנים ויזמים לנסות להוזיל בעלויות ולעבור את התהליך בעצמם. מכיוון שהנושא גובל בהצלת חיים ואינכם מעוניינים להיכנס לסחבת או להתחיל להתרוצץ בין אנשי מקצוע שונים לבין אגף כיבוי אש האזורי למתן אישור תכנית בטיחות אש לבניין שלכם.

מה צריך בשביל לקבל אישור בטיחות אש?

לאורך התהליך לקבלת אישור בטיחות אש עליכם לעבור לא מעט בדיקות ביניים עבור המערכות השונות המותקנות בבניין. לכל בדיקה עליכם לשמור את האישור ולצרפה לתיק שטח. כך על כל אישור ואישור שתקבלו לאורך הדרך עליכם לשמור ולתייק שכן האישורים הללו עולים לא מעט כסף וכן לוקחים זמן לאישורם בהתאם ללחצים המופעלים על הגורמים הבודקים.

אישורי בטיחות אש בהחלט תהליך ארוך ומורכב המלווה בלשון המעטה בלא מעט בירוקרטיה, לכן מומלץ לפנות לגורמים מוסמכים ומנוסים כדי לאפשר לכם לעבור את התהליך בצורה המהירה ביותר, הטובה ביותר והחלקה ביותר כדי לקבל את האישור המיוחל ובו בזמן תעמדו בדרישות החוק כנדרש. תכנית בטיחות אש ואישורה מול שירותי הכבאות וההצלה הינה חובה על פי חוק על כל בניין חדש ויקיים כאחד, על מנת לוודא את בטיחותו ותקינותו של המבנה על פי החוק ישנה חשיבות רבה. לא משנה אם המבנה למטרות מסחר או למטרות מגורים, בשני המקרים בטיחות אש היא מצילה חיים בשעת חירום.

לקבלת הצעת מחיר

בודק...