לשיחת ייעוץ עם המומחים שלנו חייגו עכשיו:
 054-569-5559 | 053-606-6000 | 073-374-4468
054-569-5559
053-606-6000
073-374-4468

חובת בנייה ירוקה בכל הארץ

החל ממרץ 2021, יכנסו לתוקף תקנות הבנייה הירוקה בכל הארץ, שיחולו בהדרגה על בניית מבנים. כך סיכמו בחודש אוגוסט האחרון, שר הפנים אריה דרעי והשרה להגנת הסביבה – גילה גמליאל. כניסתם לתוקף של התקנות, צפויה להוביל לתמורות משמעותיות בכל הנוגע לענף הבנייה הישראלי. מהי בנייה ירוקה? מתי ייכנסו לתוקף התקנות החדשות, ומהן יחייבו? וכיצד האזרח  הישראלי צפוי להיות מושפע מהתקנות החדשות? כל זאת ועוד, בכתבה שלפניכם.

כיצד פוגעת תעשיית הבנייה באיכות הסביבה?

חברת דרך ארץ, עוסקת בבנייה ירוקה מזה שנים רבות, מתוך אמונה בצמצום הפגיעה באיכות הסביבה. עם זאת, מדובר בחברה יוצאת דופן בתחומה. מרבית חברות הבנייה בישראל לא עוסקות בבנייה ירוקה, בין היתר, מאחר שעד כה לא הייתה קיימת חובה לכך.

בפועל, נתונים מראים כי תעשיית הבנייה ככלל, ומבנים כפרט, משמשים כאחד הגורמים המרכזיים בכל הנוגע לצריכת אנרגיה ומשאבי טבע. ממצאי בדיקות שנערכו לאחרונה בנושא, מעלים כי תעשיית המבנים בישראל אחראית ללא פחות מ- 40% מצריכת האנרגיה בארץ. בהיותם פולטים חומרים מזהמים לאוויר, המבנים גורעים מרמת איכות החיים של אזרחי ותושבי מדינת ישראל. בשנים האחרונות, העיסוק סביב פגיעת המבנים באיכות הסביבה תפס תאוצה רבה, עד אשר בחודש האחרון, הוחלט להחיל בהדרגתיות חובת בנייה ירוקה בכל רחבי הארץ.

מהי בנייה ירוקה?

בנייה ירוקה, כשמה כן היא – בנייה תוך פגיעה מינימליסטית באיכות הסביבה. הבנייה הירוקה מקיפה את שלל תחומי הבנייה, ובמסגרתה נכללים שלבי תכנון המבנה, בנייתו ופיתוחו. המשתמשים בבנייה ירוקה, מתחשבים, בין היתר, בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות המסייעות בהפחתת צריכת אנרגיה, שימוש מושכל במשאבי טבע והתחשבות בתנאי הסביבה.

מעבר לעובדה שהבנייה הירוקה תורמת לסביבה, היא אף תורמת לבעלי הדירות, בשל חיסכון כספי משמעותי בהוצאות חשמל ומים.

מה נכלל בפרויקט בנייה ירוקה?

בפרויקט בנייה ירוקה, נכללים האלמנטים הבאים:

מהם יתרונותיה של הבנייה הירוקה?

ראשית, בנייה ירוקה פוגע הרבה פחות בסביבה בהשוואה לבנייה הרגילה – במסגרת הליך הבנייה נעשה שימוש פחות במשאבי טבע ונפלטים כמויות פחותות של מזהמים. כמו כן, הודות לשימוש בפתחי אוורור רבים, שימוש בחומרים אשר לא פולטים קרינה, ובידוד אקוסטי מיטבי, המבנים הירוקים נחשבים בריאים פי כמה ביחס למבנים רגילים.

מעבר לפן הסביבתי והבריאותי הכרוך בשימוש בבנייה ירוקה, הבנייה הירוקה גם חוסכת בהוצאות כלכליות רבות עבור בעלי המבנים והדירות. זאת, מאחר שהבנייה הירוקה דואגת לחיסכון משמעותי בשימוש במים – מה שגורם להפחתה ישירה בהוצאות המים. נוסף על כך, הודות לניצול מירבי של אפשרויות האוורור והתאורה, הבנייה הירוקה גורמת להפחתה משמעותית בהוצאות החשמל – את המזגן יחליף משב רוח נעים ואוויר נהדר, ואת אורות הבית תחליף תאורה טבעית.

כמו כן, ערכם של מבנים ירוקים, נחשב גבוה ביחס למבנים אחרים. קיים ביקוש רב למבנים ירוקים, ומחירם מאמיר כל שנה. בניה ירוקה שאלות ותשובות.

 

התקן הישראלי לבנייה ירוקה

מטרתו של התקן הישראלי לבנייה ירוקה – ת”י 5281, היא צמצום השפעות בניית המבנים והשימוש בהם על הסביבה. התקן בוחן תשעה תחומים שונים הקשורים לבנייה והשימוש במבנה. הגדרת בנייה ירוקה, תינתן לבנייה שעונה למדדים מסויימים של תשעת התחומים הללו. התקן משתנה ומתעדכן מעת לעת, בהתאם להתקדמות טכנולוגית ודרישות אוניברסליות, כאשר לכל סוג מבנה (בית מלון, אכסניה, בית חולים, בניין מגורים, מבנה מסחרי, מבנה ציבור וכן הלאה), ישנם מדדים מותאמים.

בהתאם לתקן הישראלי לבנייה ירוקה, כל בניין מקבל דירוג בשנע בין כוכב אחד, המהווה את הרמה הבסיסית ביותר של בנייה ירוקה, לבין חמישה כוכבים, שמציין את דירוגו של פרוייקט מצטיין.

 

למה לא השתמשו בבנייה ירוקה עד כה?

התקן האמור גובש לפני למעלה מ- 15 שנה, בשנת 2005. בפועל, לא נעשה שימוש מחייב בתקן, ופרוייקטים רבים של בנייה לא השתמשו באלמנטים של בנייה ירוקה. השימוש בהוראות התקן היה וולנטרי, או במילים אחרות – רק תושבים אמידים יכלו להרשות לעצמם לרכוש מבנים שנבנו כחלק מפרוייקט בנייה ירוקה.

הנתונים מדברים בעד עצמם – ב- 15 שנה האחרונות, נבנו כ- 1000 מבנים על פי התקן הישראלי. כמו כן, בין השנים 2014 – 2017, אושרו 32 תוכניות בנייה ירוקה ביישובים פירפרייאלים, בעוד 400 אישורי תוכניות בנייה ירוקה נרשמו ב- 15 הערים הגדולות בישראל. הנה כי כן, לאדם מבוסס כלכלית הייתה אפשרות גדולה יותר לרכוש דירה שנבנתה באמצעות בנייה ירוקה בהשוואה לאדם בעל יכולת כלכלית נמוכה.

מכל מקום, אחוזי השימוש בבנייה ירוקה במדינת ישראל היו נמוכים ביותר בשנים האחרונות, וזאת למרות חתימות של ממשלת ישראל על אמנות והצהרות להפחתת זיהום אוויר וחיסכון בצריכת אנרגיה. כל זאת, עתיד להשתנות באמצעות תקנות הבנייה הירוקה החדשות.

 

מתי ייכנסו לתוקף תקנות הבנייה הירוקה החדשות?

החתימה על תקנות התכנון והבנייה (תכן הבנייה) (בנייה בת-קיימה), התש”ף – 2020, נערכה ב- 26 לאוגוסט 2020, על ידי שר הפנים אריה דרעי, והסכמתה של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. זאת, לאחר שיח ארוך שנערך בין התאחדות בוני הארץ, השלטון המקומי, המועצה לבנייה ירוקה, המשרד להגנת הסביבה, מינהל התכנון ועוד מגוון גורמים נוספים. התקנות ייכנסו לתוקף החל ממרץ 2021.

מה נכלל בתקנות?

התקנות מחייבות כי כל הקמת בניין, שייעשה בו שימוש כמפורט בטבלה שלהלן המופיעה בתקנה השנייה לתקנות החדשות, ייעשה על פי הוראות התקן הישראלי לבנייה ירוקה – ת”י 5281.

על הבניין האמור בטור א’ בטבלה שלהלן, אשר שטח הבנייה במטרים רבועים עונה על הגדרת המפורט בטור ב’, לעמוד בדירוג המצוין בשורה המתאימה לו בטור ג’, כאשר טור ד’ מציין את המועד בו יחולו הוראות התקנות על כל סוג בניין.

טור א’: סוג השימוש טור ב’: שטח בנייה במטרים רבועים טור ג’: ניקוד / דירוג הבניין טור ד’: מועד תחילת החובה
בניין מגורים בניין רב קומות כוכב אחד / בניין ירוק כ”ח אדר א’ תשפ”ב – 2022 / 03 / 01
בניין משרדים 5000 ומעלה כוכב אחד / בניין ירוק כ”ח אדר א’ תשפ”ב – 2022 / 03 / 01
בניין מסחר 5000 ומעלה כוכב אחד / בניין ירוק כ”ח אדר א’ תשפ”ב – 2022 / 03 / 01
בניין בית חולים 3000 ומעלה כוכב אחד / בניין ירוק כ”ח אדר א’ תשפ”ב – 2022 / 03 / 01
בניין מרפאה 1000 ומעלה כוכב אחד / בניין ירוק כ”ח אדר א’ תשפ”ב – 2022 / 03 / 01
בניין אכסון תיירותי 5000 ומעלה כוכב אחד / בניין ירוק כ”ח אדר א’ תשפ”ב – 2022 / 03 / 01
בניין התקהלות ציבורית, למעט בניין התקהלות ציבורית שמקימה רשות מקומית 1000 ומעלה כוכב אחד / בניין ירוק כ”ח אדר א’ תשפ”ב – 2022 / 03 / 01
בניין מוסד חינוך להשכלה גבוהה 1000 ומעלה כוכב אחד / בניין ירוק כ”ח אדר א’ תשפ”ב – 2022 / 03 / 01
בניין בית ספר / בניין גן ילדים 1000 ומעלה ניקוד מצטבר של 40. ט”ו אלול תשפ”ג – 2023 / 09 / 01
בניין מגורים בבניין רוויה בבניין שאינו רב – קומות כוכב אחד / בניין ירוק ט”ו אלול תשפ”ג – 2023 / 09 / 01
בניין אכסון תיירותי 1200 – 5000 כוכב אחד / בניין ירוק ט”ו אלול תשפ”ג – 2023 / 09 / 01
בניין משרדים 1000 – 5000 כוכב אחד / בניין ירוק ט”ו אלול תשפ”ג – 2023 / 09 / 01
בניין מסחר 1000 – 5000 כוכב אחד / בניין ירוק ט”ו אלול תשפ”ג – 2023 / 09 / 01

הנה כי כן, ניתן לראות כי מרבית הבניינים במדינת ישראל, יחויבו בבנייה לפי התקן האמור, או במילים אחרות – יחויבו בבנייה ירוקה, החל מחודש מרץ 2022. כמו כן, ניתן לראות שלפחות בשלב הראשון, יחויבו היזמים לעמוד בדירוג הנמוך ביותר של התקן הישראלי – כוכב אחד בלבד.

מה היו התגובות לתקנות החדשות?

כאמור, התקנות החדשות צפויות להרחיב את השימוש בבנייה ירוקה, משימוש נקודתי בערים הגדולות, לשימוש ארצי. במצב זה, יכולו ליהנות מבנייה ירוקה גם תושבי יישובים פריפריאליים.

כתגובה ראשונה לחתימה על התקנות החדשות, מסר שר הפנים, אריה דרעי: “מדובר בבשורה של ממש לתושבי ישראל. התקנות החדשות יתרמו להעלאת איכות הבנייה בישראל ולצמצום פערים בין ערי המרכז לפריפריה. בנוסף, מעבר לחיסכון באנרגיה, שימוש בחומרי בנייה ידידותיים לסביבה, התקנות יתרמו רבות לצמצום פליטות גזי החממה ובכך להעלאת איכות החיים של התושבים”.

גילה גמליאל, השרה להגנה הסביבה, שהייתה שותפה יחד עם משרדה לסיכום על הכנסתם לתוקף של התקנות החדשות, שמה את הדגש על התרומה לסביבה, החיסכון בשימוש באנרגיה וצמצום פערים חברתיים בנושא, באומרה כי:  ״מדובר במהפכה סביבתית, המצטרפת למאמצים המקומיים והבין-לאומיים להגנת הסביבה. בנייה ירוקה מבטיחה לדיירים איכות חיים בדלת אמותיהם ובסביבת מגוריהם לאורך שנים, ומסייעת לצמצם פליטות גזי חממה, זיהום אוויר, מפגעי פסולת בניין וחשיפה לחומרים מזיקים. בתל אביב וברעננה כבר בונים בניינים חסכוניים ויעילים, ומהיום גם בטירת הכרמל, במעלות ובסכנין. בניין שמוקם היום יעמוד על תילו 50 ו-100 שנים. נבטיח שהוא יהיה הטוב ביותר מיום הקמתו ובעת הזו״.

דלית זילבר, מנכ”לית מינהל התכנון, מסרה כי: “תקן הבנייה הירוקה החתום שהיה וולונטרי הופך למחייב ויעשה צדק חברתי. מי שלא נהנה עד היום מהתקן היו בעיקר תושבי הפריפריה ואנחנו משנים את זה. החובה בתקן בנייה ירוקה הינו צעד אחד משורה של מהלכים שמינהל התכנון מקדם לאור שינויי האקלים. אימוץ תקנים וסטנדרטים לבנייה ירוקה עשוי להוביל לחיסכון של כ־20%-30% בצריכת האנרגיה במבנים, להפחית את פליטות גזי חממה בערים ולצמצם את הצורך בהקמת תשתיות אנרגיה יקרות ומורכבות”.

“התקנות החדשות עשויות להשפיע בצורה חיובית על הענף.”

כאמור, קיים צפי כי התקנות החדשות יביאו למהפכה של ממש בכל מה שקשור לענף הבנייה. האם כך גם חושבים הקבלנים?

נפגשנו עם שני קבלנים מנוסים, ושאלנו אותם כיצד הם רואים את התקנות החדשות.

רועי ניסים, משמש למעלה מ- 10 שנים, כקבלן ויזם בחברת ‘זוהר את ניסים – בנייה ויזמות’. לדבריו, מדובר בתקנות חיוביות: ‘אין ספק כי התקנות החדשות עשויות להשפיע בצורה חיובית על הענף. מצב בו אנו משתמשים בעיקר בחומרים מזהמים, ישתנה לכדי שימוש מינימלי בחומרים הללו. אמנם, עדיין נהיה מחויבים להשתמש פה ושם בחומרים הקודמים – כך למשל, בבניית ממד, אנו מחויבים להשתמש באלמנטים טרומיים או בטון. ברם, בסופו של יום, נבצע הרבה פחות שימוש במשאבות, יצומצם השימוש בדלק – בין אם בשימוש במכונות הצורכות דלק, ובין אם בנושא ההגעה לאתרים. בנוסף, יתבצע מעבר חד משימוש עיקרי בחומרים טבעיים לחומרים מעובדים.  הדבר צפוי להפחית את הפגיעה בסביבה באופן דרסטי.

“קיים פוטנציאל רב להפחתת עלויות.. אך עוד הרבה מים צריכים לעבור בנהר על מנת שהתקנות יוזילו עלויות”

“לכאורה”, מוסיף ניסים, “לבנייה הירוקה קיים פוטנציאל רב להפחתת עלויות רבות לקבלנים וליזמים – ומשם, הדרך להוזלה במחירי הדיור קצרה. זאת, מאחר שהבנייה הירוקה צפויה לחסוך בזמן עבודה, למשל – בזמן עבודתם של פועלים או בעלי מקצוע”.

עם זאת, טוען ניסים, על הענף לעבור עוד כברת דרך ארוכה על מנת שהתקנות החדשות יהיו אפקטיביות: ‘אנו עדיין מצויים בראשית הדרך. עוד הרבה מים צריכים לעבור בנהר על מנת שהתקנות אכן יוזילו עלויות – הן מבחינת מחירי המוצרים הירוקים, הן בכל מה שקשור למקצועיות העוסקים במלאכה”.

לדברי ניסים, מאחר שהתחום נמצא עדיין בחיתוליו, החיסכון, לפחות בשלב הראשון, יהיה קטן עד אפסי. “כיום, מחירי הפלדה, האלומיניום והגבס בארץ – שני מוצרים עליהם מתבססת בנייה ירוקה, גבוהים מאוד, ומעת לעת המחירים רק עולים ועולים”.

להמחשת המצב, מספר ניסים על פרויקט בנייה ירוקה בו עסק לאחרונה: “לא מזמן בניתי וילה שתי קומות בבנייה ירוקה פרופר. השימוש בבטון היה מינימלי, וזמן הבנייה התקצר. עם זאת, היה סרבול עצום בכל מה שקשור לאלמנטים הקשורים לבנייה – חוסר מקצועיות של בעלי המקצוע ועלות מוצרי בנייה גבוהה, מה שלא הוזיל את עלות הבנייה, והוסיף המון כאב ראש ליזמים ולקבלנים”.

“הלקוח הפרטי ירגיש את ירידת המחירים רק לאחר ייצור מקומי או פיקוח ממשלתי על תשלומי המכס על מחירי מוצרי הבנייה”.

ניסים טוען, כי קיימות שתי סיבות עיקריות לכך שירידת המחירים לא תורגש, לפחות בשלב הראשון. הסיבה הראשונה, מחירים גבוהים של מוצרי הבנייה הירוקה, והסיבה השנייה, היא שבעלי מקצוע (אדריכלים, יועצי בנייה וכיו”ב), עוד לא פיתחו את המיומנויות והמקצועיות הנדרשות לטובת בנייה ירוקה אפקטיבית.

“אני סבור, כי ללא הקלה בהנחות בנושא הייבוא של מוצרים ירוקים ואישורם במכון התקנים, לא תתקיים תחרות בין ספקים לבין יבואנים, ומחירי המוצרים יישארו גבוהים. כך בתור דוגמא, לוח רצפה לבנייה קלה. בישראל – יש רק שני יבואנים שמספקים את אותם מוצרים, אין ביניהם תחרות, והמחירים בשמיים. בארצות הברית לעומת זאת, על כל אלמנט בנייה שכזה, יש עשרות חברות שמתחרות זו בזו.”

בשל כך טוען ניסים, כי “למרות שמדובר בתקנות חיוביות, ייקח הרבה זמן עד שנרגיש בכיס את ההשפעה שלהם. הלקוח הפרטי ירגיש את ירידת המחירים רק לאחר ייצור מקומי או פיקוח ממשלתי על תשלומי המכס על מחירי מוצרי הבנייה”.

 

חובת בנייה ירוקה תביא עימה לא רק תרומה משמעותית לסביבה ואיכות חיי התושבים במדינה, אלא גם לתיקון עוול חברתי רב שנים – כאמור, עד עתה הבנייה הירוקה הייתה נפוצה בעיקר ב- 15 הערים הגדולות בישראל, ואילו בפריפריה, בנייה ירוקה הייתה נחשבת נדירה מדי. המעבר לבנייה הירוקה, הודות לתקנות החדשות שייכנסו לתוקף בהדרגה, החל מחודש מרץ 2021, יוביל גם ליתרונות רבים בפן הכלכלי עבור הדיירים, ובעיקרם, הפחתה בהוצאות חשבון המים והחשמל.

 

חברת דרך ארץ מתמחה בבנייה ירוקה מזה שנים רבות. החברה מלווה מגוון לקוחות לכל אורך הליך הבנייה – החל משלב התכנון הראשוני ועד לשלב המסירה הסופי. רוצים לקדם פרויקט בבנייה ירוקה? צרו קשר בטל’ – 073-374-4468

התקשרו

073-374-4468

כתבו לנו

[email protected]

הרוקמים 23

מרכז עזריאלי חולון

כל הזכויות שמורות לדרך ארץ הנדסה בע"מ שנת 2011 ©
envelopephone-handsetmap-marker linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram